Thursday, March 15, 2012

Apa Itu Brine Shrimp (Artemia)?

Seringkali saya sebutkan dalam post yang lepas akan makhluk yang satu ini iaitu Brine Shrimp atau bahasa saintifiknya Artemia. Ia mempunyai pelbagai spesis, antaranya seperti Artemia franciscana, Artemia salina, Artemia sinica dan lain-lain. Yang 'lain-lain' tu memang saya tak pernah dengar.

Brine Shrimp atau Artemia ini ialah sejenis hidupan air masin, dan sering ditemui di tasik-tasik dengan kadar kemasinan tinggi seperti di Great Salt Lake. Namun begitu ia tidak terdapat di laut mahupun pantai.


Kitaran hidup Brine Shrimp ini adalah lebih kurang satu tahun. Tetapi ia adalah makhluk yang unik. Ia digelar sebagai cryptobiosis, kerana mampu menghasilkan telur-telur yang 'tidak aktif' metabolikalnya, dan boleh kekal begitu sehingga bertahun-tahun tanpa berlaku penetasan jika ia dalam persekitaran kedap udara tanpa oksigen mahupun jika ia berada pada suhu sejuk beku (Ada yang pernah menetaskan telur Brine Shrimp yang berusia 30 tahun!).


Brine Shrimp yang biasa dijual di kedai sebenarnya mudah untuk ditetaskan. Pada entri akan datang, saya akan berkongsi cara membuat tempat penetasannya dan cara membuat tuaian dari hasil telur yang telah menetas itu.

No comments:

Post a Comment