Sunday, February 26, 2012

Pokok Kiambang, Artemia Cysts dan Anak-Anak Ikan Laga

Mula-mula fries (Babies) ikan laga aku menetas, kepala aku dah mula serabut sebab nak cari microworms untuk dorang ni makan memang susah. Dekat-dekat sini mana ada kedai yang jual benda alah tu. Aku dah jenuh pusing dengan bini aku.

Akhir sekali aku beli Artemia Cysts atau bahasa lainnya Brine Shrimp Eggs. Masalahnya, brine shrimp eggs ni nak kena tetaskan dia dulu. Nak buat hatchery untuk dia menetas tak lah susah sangat. Macam yang aku tengok dalam Youtube, simple je sebenarnya. Tapi kena keluar duit la jugak, beli water pump, botol, baking soda, garam. Ish..

Lepas tu waktu aku cari ikan laga betina Halfmoon dekat Downtown The Mines, brader yang jual tu cakap boleh cuba bagi anak-anak ikan tu makan akar pokok kiambang. Aku cakap dalam hati, logik ke der? Logik tak logik aku beli gak la pokok tu dengan harga 50 sen sepokok. Aku beli dua.


Aku tengok alhamdulillah, anak-anak ikan laga aku sihat-sihat belaka dan dah boleh berenang secara melintang. Tapi nak ambil gambar memang tak dapat la der.. Beliau semua tu masih halus mengalahkan mata jarum! Aku nak tengok pun berpinar biji mata, kelabu-kelabu jadinya.

Ni lah dia gambar Fluffy, baka terbaik abad ke 21, bapa kepada fries tu:

5 comments:

  1. ha..ha,sabor der...nk kna tgu semggu lg ni bru nmpak..poyo je fluffy tu dh dpt baka...ha ha..

    ReplyDelete
  2. Seminggu lagi ek..lama tuuu..haha..Fluffy tu memang dari mula lagi dah poyo..bajet hensem sangat la dia tu..tapi anak-anak dia takde la banyak sangat..isk..

    ReplyDelete
  3. anak dia xbnyak xpe jnji ade...klu bleh mnjdi 2-3 ekr pun ok dh.bleh tgk bulu anak2 dia mcm mna jdnye nnti..tungggguuuuu.. aku yg xsbor nk tgk ni..ha ha

    ReplyDelete
  4. Betul tu..aku lagi la tak sabo..halus sangat anaknya..terpaksa tengok betul-betul..

    ReplyDelete
  5. as salam..betulkah anak ikan laga tuh mkan akar pokok kiambang????

    ReplyDelete