Thursday, March 1, 2012

Brine Shrimp (Artemia Cysts) Eggs Hatch and Hatchery

Salam. Tajuk memang aku selalu buat macam tu. Tajuk omputih, isi Melayu. Biar omputih yang sampai ke blog ni tercengang-cengang tak paham satu apa (Sampai ke?).

Baru malam semalam aku siap membuat sebuah tempat penetasan Brine Shrimp atau Brine Shrimp Hatchery (Cheap solution, home made).

Anak ikan yang semakin membesar

Ini ialah bahan-bahan yang aku gunakan untuk membuat Brine Shrimp Hatchery:

1. Dua biji botol air mineral besar (1.5 liter). Satu dipotong untuk dijadikan tapak, dan satu lagi dijadikan bekas penetasan seperti di bawah.


2. Baking soda, Artemia Mix, gunting, garam. Sebenarnya Artemia Mix itu sudah siap dicampurkan dengan garam. Cuma disebabkan air yang aku masukkan melebihi 500ml (mengikut sukatan bancuhan), maka aku siapkan garam 'spare'.


3. Artemia Cysts (Brine Shrimp Eggs). Ni pun aku buat sebagai 'spare' jugak.


5. Air pump, flexible air host, air controler.


6. The final product. Ada satu lagi air host yang menjadi air supply kepada Artemia.

11 comments:

  1. waaaa...beh..beh..anak ikan tu ko tgk banyak ikut fluffy ke bini dia? ke tak nmpak lg roma dia?...nasib baik aku xknal umah ko,klu x smpai doh ni,biar kena marah pong,xkira dh...ha ha ha.. brape ekor mnjadi?

    ReplyDelete
  2. Tak nampak lagi bro..hahaha..ko kat mana? Mai la..dekat je umah aku..hehe..aku kira semalam ada la dalam 20 ekor lebih kot.. :)

    ReplyDelete
  3. aku kat sri kembangan je...ha ha ha xtahan btol aku nk tgk dpan2,xpuas btol aku tgk gambar je...tp sabo je lah,nk wat mcm mne..ha ha ha..

    ReplyDelete
  4. Datang je la umah aku kat Putrajaya ni..bukan jauh pun.. ~_~

    ReplyDelete
  5. trima ksih..trima ksih..he he..*_*

    ReplyDelete
  6. Banyak juga wa tak tahu pasal ikan laga ni. Macam mana nak ternak kalau asas pun takda. Selamat laman ni ada.

    ReplyDelete
  7. Haha..terima kasih bro..terharu plak aku..kalau takde aral aku akan selalu update blog ni jugak..

    ReplyDelete
  8. pkai garam pa bro?? garam akuarium ka garam biasa??

    ReplyDelete
  9. Garam akuarium bro..aku dah test guna garam masak (macam dalam gambar) tapi Brine Shrimp tu tak menetas..hahaha..

    ReplyDelete
  10. ha ha ha klu org atas tu xtnya,aku xthu ni...igat pkai garam kat dpur tu ...masa dlu buat, dh nmpak anak ikan tu g lpas kat paya je..sebulan lbih skit2 tangguk blik.

    ReplyDelete
  11. wajib pakai bikarbonat soda ker?

    ReplyDelete